Свами Вивекананда

Книги, учения, биография

Книга-сборник с беседи на свами Вивекананда върху Веданта, Адвайта веданта, душата, Бог, духовността и религията; Упанишадите и другите индуистки Писания; Божествената същност на човешката душа и абсолютното единство на вселената; издание на Веданта общество България и изд. Шамбала; Съдържание

Книга-сборник от подбрани беседи на свами Вивекананда върху Бхакти, Божествената любов; Божествената любов като най-висшата духовна Цел и средството за достигане на тази Цел; видове обожание; духовния учител и ученик; светците и Божиите въплъщения; издание на Веданта общество България и изд. Шамбала; Съдържание

Учения на Свами Вивекананда

Карма Йога (Йога на безкористното действие и правилното отношение към работата)

Джнана Йога (Йога на познанието и мъдростта)

Раджа Йога (Йога на медитацията и контрола на ума)

Бхакти Йога (Йога на отдадеността и любовта към Бог)

Лекции върху духовната практика и Йога

„Вдъхновени беседи“

Биография: Кратка/ Подробна

„Чувството за независимост, което всички ние изпитваме показва, че има нещо в нас освен ума и тялото. Душата която царува в нас е независима и ражда желанието за свобода“

„Бхакти йога, йога нa отдадеността на Бог не казва: „Откажи се“; тя казва само: „Обичай; обичай най-Висшето“; всичко нисше отпада от само себе си от онзи, чиято любов е най-Висшето“.

„Когато изпълнявате някаква работа, не мислете за нищо друго. Вършете я като обожание — като най-висшето обожание — и посветете живота си на нея за известно време“.

„Дългът рядко е сладък. Единствено когато любовта смаже неговите колела, той се движи гладко. Как иначе родителите биха могли да изпълняват задълженията си към своите деца, съпрузите към техните съпруги и обратно? Не срещаме ли съпротивление ние във всеки ден от живота си? Дългът се услажда само чрез любовта“.

„За какъвто се мислиш, такъв ставаш. Ако се мислиш за слаб – слаб ставаш; ако се мислиш за силен – ставаш силен“. 

„Сила, сила е онова от което се нуждаем толкова много в този живот, защото това което наричаме грях и мъка имат една единствена причина и тя е слабостта. Със слабостта идва невежеството, а с невежеството – нещастието“. 

„Религията е проявление на Божествеността, която е вече в човека“.

„Премахнете религията от човешкото общество и какво ще остане? Само гора от зверове. Сетивното щастие не е целта на човечеството. Мъдростта, Джнана, е смисъла на целия живот“. 

„Религията не ти дава нищо ново; тя само премахва препятствията и ти помага да видиш себе си“. 

„Нищо не може да ти даде свобода, ако вече не я притежаваш“.

„За нас е привилегия това, че ни е позволено да бъдем щедри, защото само така можем да израснем“.

„Благодари на Бог, че ти дава този свят като морално училище за да помогне на твоето развитие, но никога не си мисли, че ти можеш да помогнеш на света“.

„С истината не бива да има компромис“.

„Нито един човек не бива да бъде съден заради своите недостатъци“.

„Религията е в нас. Нито книгите, нито учителите могат да направят повече от това да ни помогнат да я открием, но дори и без тях можем да достигнем до цялата истина, която е в нас“.

„Пречисти ума си, това е всичко за религията“.

„Човек трябва да обича другите, защото другите са самия той“.

„Всеки от нас има свой идеал, своя мисия, която трябва да изпълни в живота. Каквото и друго да бъде загубено, докато този идеал не е изгубен и това призвание не е накърнено, нищо не може да ни убие. Богатството може да дойде и да си замине, нещастията може да се трупат високи колкото планини, но ако сме запазили идеала непокътнат, нищо не може да ни унищожи. … Но ако идеалът изчезне и мисията ни умре, нищо не може да ни спаси. Цялото богатство на света не може да ни спаси. 

А какво са нациите, ако не умножени индивиди? По същия начин всяка нация има да изпълнява своя мисия в хармонията от националности; и докато тази нация се придържа към своя идеал, тя не може да бъде унищожена от нищо; но ако се откаже от него и от призванието си и тръгне след нещо друго, нейният живот се скъсява и тя изчезва. 

Така е и с религиите. Фактът, че всички големи религии са живи и днес доказва, че те трябва да са запазили своята мисия непокътната; въпреки всички грешки, въпреки всички раздори, въпреки инкрустациите на толкова много форми и изображения в тях, сърцето на всяка една е здраво – то е пулсиращо, биещо, живо сърце. Те не са загубили – нито една от тях – голямата мисия заради която са дошли“. 

„Но трябва да помните, че между реализацията и думите има разстояние колкото от единия полюс до другия. Всеки глупак може да говори. Дори папагалите могат. Говоренето е едно, а реализацията – друго. Философиите, доктрините и аргументите, книгите, теориите, църквите, сектите и всички тези неща са добри по свой собствен начин; но когато реализацията дойде, те напълно отпадат. По същия начин, географските карти са добри, но когато видите в действителност една страна и после отново я погледнете на картата – каква огромна разлика откривате! Затова онези, които са реализирали истината, не се нуждаят от логически умозаключения или някаква друга гимнастика за интелекта, която да ги накара да разберат тази истина; за тях тя е животът на живота им, тя е конкретизирана и е станала повече от осезаема. Както казват мъдреците на Веданта, тя е “като плод в ръката ви”; просто можете да станете и кажете, че той е тук. По същия начин, тези които са реализирали истината могат да се изправят и да кажат: “Ето го Азът”. Можете да спорите с тях цяла година, но те само ще ви се усмихват; ще смятат това просто за детско бръщолевене; и ще оставят детето да си бърбори. Те са реализирали истината и са пълни. Представете си, че сте видели една страна, а някой човек дойде и се опита да спори с вас, че тази страна никога не е съществувала; той може да продължи да си спори до безкрайност, но вашето единствено отношение към него вероятно ще бъде да смятате, че той е за лудницата. Затова и човекът на реализацията казва, “Всички тези приказки на света за неговите малки религии са просто бръщолевене; самата душа и същност на религията е реализацията.” Религията може да бъде реализирана. Готови ли сте за това? Искате ли го? Ако е така, вие ще постигнете реализация и тогава ще бъдете истински религиозни. Докато не сте го направили – няма разлика между вас и атеистите. Но атеистите са искрени, докато човекът който казва, че вярва в религията и никога не се опитва да я реализира, не е искрен“.

„Джнана Йога“, XVI глава, „Истинският и привидният човек“

Ромен Ролан, френски учен, писател, драматург и нобелист:

„Думите на Вивекананда са велика музика, фрази в стила на Бетовен, възторжени ритми като маршовете на Хендел. Дори след тридесет години, не мога да се докосна до неговите речи, без през тялото ми да премине трепет като електрически шок. Съвременните лидери на Индия – Ганди, Оробиндо и Тагор – са поникнали, процъфтели и дали плодове под двойното съзвездие на Лебеда (Шри Рамакришна) и Орела (Свами Вивекананда) – факт, публично признат и от Ганди, и от Оробиндо.“

Шри Оробиндо, борец за независимостта на Индия, философ, поет, йогин:

„Вивекананда е бил душа с голямо могъщество, същински лъв сред хората, но окончателните следствия от неговата работа, която той оставил след себе си, са съвсем несъизмерими с нашето впечатление за неговата творческа мощ и енергия. Ние чувстваме осезателно неговото влияние все още да действа в колосални размери – може и да не знаем точно как, може и да не знаем точно къде, в нещо, което не е все още формирано, нещо лъвско, грандиозно, интуитивно, един подем, който е влязъл в душата на Индия – и казваме: „Виж, Вивекананда все още живее в душата на нашата Майка и в душите на нейните деца.“

Ани Безант, теософ, писател, оратор:

„Една поразяваща фигура, облечена в жълто и оранжево, сияеща като слънцето на Индия насред мрачната атмосфера на Чикаго – лъвска глава, пронизващ поглед, подвижни устни, движения бързи и резки – това беше първото ми впечатление от Свами Вивекананда, когато го срещнах в една от стаите отделена за делегатите на Парламента на Религиите. … На платформата се прояви друга черта от него. Величието и вроденото чувство за достойнство и сила все още бяха там, но всичко това вече беше подчинено на несравнимата красота на духовното послание, което той беше донесъл, на възвишеността и ненадмината истина на Изтока, която е сърцето и живота на Индия, на удивителното учение за Аза. Изпаднало в захлас, огромното множество попиваше неговите думи – не трябваше да бъде изгубена нито една сричка, не трябваше да бъде пропуснат нито един тон! „И такъв човек да бъде наричан езичник“, каза един човек, излизайки от голямата зала, „И ние изпращаме мисионери на тези хора! Щеше да бъде по-добре, ако те изпращаха мисионери на нас!“

Рабиндранат Тагор, индийски поет, педагог и нобелист:

„Вивекананда казва, че във всеки човек се крие силата на Бог, че Бог иска да Му служим чрез бедните. Ето това аз наричам истинско евангелие. Това евангелие показва пътя на безкрайната свобода на човека от неговия дребен, егоцентричен аз, отвъд пределите на егоизма… Евангелието на Вивекананда бележи пробуждането на човека в неговата пълнота… Ако искате да познавате Индия, учете Вивекананда.“ 

Артър Башам, историк:

„Свами Вивекананда ще бъде запомнен като една от най-значителните фигури в цялата история на индийската религия, сравнима по значимост с такива велики учители като Шанкара и Рамануджа. От времето на индийските мисионери, които пътували в Югоизточна Азия и Китай, проповядвайки будизма и индуизма преди повече от хиляда години, той е бил първият индийски религиозен учител, който е направил такова огромно впечатление извън Индия.

Трудно е да се оцени неговата значимост по скалата на световната история. Тя е със сигурност много по-голяма, отколкото повечето западни и индийски историци биха предположили по времето на неговата смърт. Ходът на времето и множеството неочаквани и изумителни събития, които са се случили оттогава подсказват, че в бъдещите векове той ще бъде запомнен като една от главните личности, моделирали съвременния свят, особено що се отнася до Азия, и като една от най-важните фигури в цялата история на индийската религия.“

Уилям Джеймс, професор в Харвард, философ, психолог и педагог:

„Идеалният образец на всички Унитарни системи е философията на Веданта от Индия, а идеалният образец за мисионер на Веданта е Свами Вивекананда, който посети нашата страна преди няколко години… Този човек е просто чудо на ораторската мощ… Свами Вивекананда е чест за човечеството.“

<<Начална страница>>