
Свами Брахмананда е вторият по значимост ученик на Шри Рамакришна, който той е смятал за свой духовен и син и който бил достигнал до висшето духовно просветление.
Един поклонник: „Махарадж,1) онзи ден ми казахте, че умът може да бъде направен устойчив по два начина. Кой от тези два начина да следвам?“
Свами Брахмананда: „Дръж ума си в свещените нозе на своя Ища.“2)
Един поклонник: „Къде да се съредоточавам върху блажената форма на моя Ища?“
Свами Брахмананда: „В сърцето“.
Един поклонник: „В сърцето! И как, Махарадж?“
Свами Брахмананда: „Представяй си, че твоята обична форма на Бог е обърната с лице към теб, докато медитираш.
Поклонникът: „Но сърцето е от плът и кръв; как може човек да мисли, че неговият Ища се намира в него? Нима Той пребивава в такива неща като плътта, костите и кръвта? Трябва ли да мисля за Него по този начин?
Свами Брахмананда: „Не, изобщо не мисли за плът или кости… Твоят Ища живее точно в сърцето на сърцето ти; внуши си тази идея и медитирай. В началото съзнанието за тялото понякога ще се появява в ума ти, но после няма да е така. Ще го забравиш напълно; тогава умът ти ще бъде изпълнен от образа на любима форма на Бог.“
Поклонникът: „Трябва ли да мисля за тази форма така, какъвто съм я виждал в различни картини и образи? Или по някакъв друг начин?“
Свами Брахмананда: „Не точно; мисли за Бог в тази форма, но се опитай да почувстваш, че тя е жива и сияйна.“
***
Един поклонник: „Чел съм в Писанията, а и съм чувал от много хора, че джапа трябва да се изпълнява, като същевременно се медитира върху значението на мантрата (святото име). Как да размишляваме върху това значение? Върху всяка буква на мантрата или върху нея като цяло?“
Свами Брахмананда: „Не така. Това е все едно да се обръщаш към един човек по име. В момента, в който се обръщам към теб по име, в съзнанието ми изниква и твоята форма. Същото е и с мантрата и формата, която е родена от нея.“
Един поклонник: „Как да изпълнявам джапа? Мислено или полугласно?“
Свами Брахмананда: „Когато си сам на тихо място, можеш да го правиш така, че само ти да чуваш това. Ако има някой наблизо, трябва да се прави безгласно; но устните трябва да се движат и в двата случая.“
1) Почтително обръщение към свами Брахмананда
2) Избрания аспект на Бог, който поклонникът почита