Свами Вивекананда

(1863 – 1902)

Учения и произведения

Биография

Свами Вивекананда е този, който пръв донася и разпространява философията на Веданта на Запад. Може да се каже, че неговите учения представляват едно огромно обобщение на индуизма с неговите многобройни философски школи и системи, представено на съвременния човек на един общодостъпен и разбираем език. Лекциите му са силно вдъхновяващи, идеите които той изразява се леят в потоци от красноречие и имат способността да събуждат човешката душа; същевременно те са приложими на практика в ежедневния живот на всеки човек. Те вливат живот и нови сили във всяка духовна традиция до която се докоснат, независимо дали на Запад или в Индия. Идеите на Вивекананда са изражение на живота и ученията на друга една велика личност – тази на неговия гуру, Шри Рамакришна,  която хиляди хора днес поставят до такива учители като Буда, Шанкара, Чайтаня, Христос.

***


Пробуждането на съзнанието за мисията на живота му

След установяването на новия монашески орден, Вивекананда чул вътрешен повик за една по-велика мисия в своя живот. Докато повечето от последователите на Шри Рамакришна мислели за своя Учител във връзка със своя собствен живот, Вивекананда осъзнавал, че неговата велика личност ще има голямо значение духовния и религиозен живот на цяла Индия, както и за останалия свят. Какво е посланието на Шри Рамакришна към съвременния свят и в частност към Индия като пророк от настоящия век? Този въпрос и съзнанието за неговите нарастващи вътрешни сили подтикнали Свами Вивекананда да тръгне сам по света. И така в средата на 1890г., след като получил благословията на Шри Сарада Деви, духовната съпруга на Шри Рамакришна (по-късно известна като Святата Майка), Вивекананда напуснал Баранагор Матх и предприел дълго пътуване в изследване и откриване на своята страна.


Откриването на истинската Индия

По време на своите пътувания из страната, свами Вивекананда бил дълбоко разтърсен от ужасяващата бедност и изостаналост на масите. Той бил първият религиозен учител в Индия, който осъзнал и открито заявил, че истинската причина за падението на Индия е пренебрежението и изоставянето на народните маси. Наложителна потребност била да се осигури храна и други продукти от първа необходимост за гладните милиони. Затова те трябвало да бъдат научени на методите на земеделието, селскостопанското производство и т. н. В този контекст Вивекананда схванал същината на проблема за бедността в Индия (което било убягвало от вниманието на социалните реформатори по негово време): поради вековното потисничество, потъпкваните маси били загубили вяра в своята способност да подобрят състоянието си и да променят участта си. На първо място те имали необходимост да им се вдъхне кураж и вяра в тях самите. Затова се нуждаели от животодаряващо и вдъхновяващо послание. Свами Вивекананда осъзнал, че това послание може да бъде открито в древната доктрина за Атман, принципът на потенциалната божественост на душата проповядвана от Веданта – древната религиозно-философска система от Индия. Той открил, че въпреки бедността, масите се придържали здраво към религията, без обаче никога да са били учени на животворните, възвишени принципи на Веданта и на това те могат да бъдат приложени в практическия живот.

Затова хората се нуждаели от два вида познание – материалното – за да подобрят икономическото си състояние, и духовното – което да им вдъхне вяра в тях самите и да засили чувството им за морал. Следващият въпрос бил: как да се разпространят тези два вида познание сред масите? Отговорът до който достигнал Свами Вивекананда бил следният: чрез образованието.

Парламентът на религиите и след това

Неговите речи на Световния Парламент на религиите го направили известен като „оратор по право дадено му от Бог“ и „Посланик на индийската мъдрост в западния свят“. След Парламента той прекарал почти три и половина години изнасяйки лекции предимно в източните части на САЩ, както и в Лондон. Какво проповядвал Вивекананда на Запад? Той разпространявал идеите на Веданта, универсалната философия и религия на Упанишадите, възникнала преди хиляди години в Индия. Западната аудитория чула нещо ново в неговите речи: Сектантството, тесногръдието, суеверието и нетолерантността били пометени, за да направят място на хармонията между всички религии. Това било едно завладяващо послание от добра воля и братска любов.

Създаване на Рамакришна мисията

Скоро след като се върнал в Калкута, на 1ви май 1897г., свами Вивекананда основал една организация от уникален вид – Рамакришна мисията, чрез която монаси и семейни хора единно да се заемат с разпространението на практическата Веданта, както и с различни форми на служене на обществото, като създаване на болници, училища, колежи, домове, центрове за селско развитие и т. н., а също така и с масово подпомагане и възстановителни дейности в помощ на жертви от земетресения, циклони и други бедствия – в различни части на Индия и други страни.

“Виждаш ли светлина, докато заспиваш?” – попитал Шри Рамакришна, когато срещнал Нарендра за първи път. “Да, виждам. Не е ли така с всеки?” Гласът на момчето бил изпълнен с почуда.

Скоро след като се срещнали, Шри Рамакришна задал на Нарендра този въпрос; неговият отговор му дал възможност да затвърди своето дълбоко интуитивно прозрение за миналото, характера и съдбата на този забележителен младеж, който по-късно щял да стане Свами Вивекананда. В по-късните си години самият Вивекананда описва тази своя свръхестествена способност: “От най-ранните си дни, които мога да си спомня, аз виждах една удивителна точка от светлина между веждите си веднага щом затворех очи за сън и винаги с голямо внимание наблюдавах нейните разнообразни изменения. Тази светлина често променяше цвета си и ставаше все по-голяма и по-голяма, докато достигнеше размера на топка; накрая тя се пръсваше и покриваше цялото ми тяло от главата до петите с бяла течна светлина.

“В момента в който това се случеше, аз изгубвах съзнание за света и заспивах. Вярвах, че това е начинът, по който всеки заспива. После, когато пораснах и започнах да практикувам медитация, тази точка от светлина се появяваше пред мен веднага щом затворех очи и аз се концентрирах върху нея.”

Шри Рамакришна имал видение преди Нарендра да се роди:

“Един ден открих, че умът ми се рее високо в самадхи и се носи по някакъв сияен път. Докато той се издигаше все по-високо и по-високо, виждах от двете си страни идеалните форми на много богове и богини. След това умът ми достигна крайните предели на този регион, където една сияйна преграда разделяше сферата на относителното съществуване и тази на Абсолюта. Преминавайки през нея, той достигна трансценденталното царство, където не можеше да се види никакво материално същество. Но в следващия миг видях седем внушаващи благоговение мъдреци, седнали в самадхи. Хрумна ми, че те трябва да са надминали не само хората в своето познание и святост, в своята отреченост и любов – но също така и боговете. Изгубен във възхищение, аз размишлявах върху тяхното величие, когато видях как една част от сияйното недиференцирано пространство на този регион се кондензира във формата на едно божествено дете. То отиде при един от мъдреците, нежно обгърна врата му със своите прекрасни малки ръце, и обръщайки се към него с мил глас, се опита да го изтръгне от състоянието на самадхи. Това вълшебно докосване събуди мъдреца от неговото свръхсъзнателно състояние и той погледна с полуотворени очи чудното дете. С голяма радост то му каза: ‘Слизам долу. Ти също трябва да дойдеш с мен’. Той остана мълчалив, но неговия мек и нежен поглед изрази съгласието му. Веднага щом видях Нареднра, аз разпознах този мъдрец.”

По-късно Шри Рамакришна споделя факта, че това дете не е никой друг освен самия той (докато Божественият мъдрец, вечно свободна душа, необвързана от карма, е Вивекананда.

<< Начална страница >>